My F.r.i.e.n.d.s

Ahad, 6 Mac 2011

Eksklusif breastfeeding @ fully breastfeed tak perlu air masak?


Ahha..hari ni,aku nak cite plak psl air masak perlu ke tak kpd baby yg bfeed? Ok,jwpannya tak perlu. Setitik pun tak perlu ye kwn2. Sbb apa? Sbb susu ibu, mengandungi lbh kurg 88% air. Klu u all perasan,mula2 sekali time kita pam susu, susu yg kuar mula2 sgtlah cair,n agak jernih kebiru2an kan? Itu ialah air. Kmudian bila lama skit, kita akan nmpk susu yg kuar mula pekat,haa..itulah susu pekat eh bukan,itulah susu yg kaya dgn lemak..n susu itulah yg kenyangkan baby. Mcm tulah kita,mula2 sblum mkn kita minum air skit kan..Kang lekat lak mknan kita kat tekak..Lbh kurg la baby, bila dia ngis,kita suakan breast, sbnrnya kita hilngkan dahaga dia dulu,kmdian barulah kita kenyangkan dia dgn susu kita yg pekat tu.

Sbnrnya dalam satu penyusuan, susu ibu terbahagi kepada dua bahagian, iaitu susu awal (foremilk) dan susu akhir (hindmilk).

Apabila bayi mula menyusu, dia akan mendapat susu awal (foremilk) yang agak cair (mengandungi air yang banyak, kurang lemak dan tinggi karbohidrat) yang berperanan untuk menghilangkan dahaga bayi.

Manakala di akhir penyusuan bayi akan mendapat susu yang agak pekat (hindmilk) dan mengenyangkan kerana mengandungi kurang air (berbanding foremilk) dan lemak yang tinggi. Hindmilk mengandungi kalori yang tinggi dan ini penting untuk memberi tenaga serta penting untuk tumbesaran bayi.


So, aku hrp ibu2 kat luar sana fhm ye ttg kandungan susu ibu nih. Takde istilah baby panas ke,tersekat susu ke..so kita sibuk2 nak bg air masak pas baby minum susu,konon nak bilas tekak dia. Tak yah da..Tp,ini hya utk ibu yg "fully @ exclusively bfeed" anak2 diorg..Klu yg cmpur ngn susu tepung,tu klu tak silap aku,kenala bg skit kot..Sbb tu susu buatan manusia,tak sama ye..Tak sempurna n TAKKAN SEMPURNA spt susu ibu ciptaan Allah swt..Wallahualam..

Sbbnya tiba2 aku nak buka isu ni,coz teringat kes wafiy,pgasuh aku call minta izin nak bg baby aku air masak,sbb pas nyusu anak aku terbatuk2..Kbetulan mak pegasuh aku ada kt umah..Dia yg suh bg air masak skit sbb dia kata,agknya susu tu panas, kena bilas skit ngn air masak..Aii..panik aku tetiba. Aku time tu kat ofis lak. Ikut ati nak je bkejar kesana terus n bg artikel pd pgsuh aku psl air masak utk baby yg bwh 6 bulan akan mnyebabkan apa. (Lgpun air masak takde khasiat pun buat baby umur bwh 6 bulan. Time umur gitu,diorg sgt perlukan susu ibu yg penuh khasiat utk tumbesaran diorg.) Balik je rumah,aku terus pas artikel yg aku dh fotostat tu kpd pgasuh aku. Alhamdulillah,dia fhm..Artikel ni ada dlm buku "penyusuan bayi bg ibu yg bkerjaya".Korang leh beli kat mana2 kedai susuibu.com @momlilones. Harga dia RM10 shj. Bgus buku tu. Utk ibu2 yg nak fully bfeed,leh baca buku tu.Bg aku, wajib kot ada buku tu. Byk ilmu psediaan sblum naik ofis,apa yg kita ptut buat n prepare.

Psl pgasuh lama aku tu, aku memg suka sgt kat dia. Sbbnya dia sgt amanah n ikut je apa yg aku pesan. Susah nak dpt yg mcm tu lg. Sbbnya kbyakan pengasuh suh aku campur lak. Sbb diorg tak biasa. Tp,sbnrnya mudah je nak kendalikan susu ibu ni. Tp, alhamdulillah,anak aku smpt gak la dok ngn dia smpi umur 7 bulan. Pastu dpt pgasuh baru,mula2 dia suh cmpur gak. Tp bila aku dh explain,n bg dia baca buku tu.Dia fhm,n mudahla kerja kami.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...