My F.r.i.e.n.d.s

Isnin, 23 Mei 2011

Bayi BUKAN allergic dgn SUSU IBU tetapi dengan apa yg kita makan.

Salam,
Apa khabar ibu2 semua? Maafla, aku tak 'update' blog beberapa ari ni, sebab aku berkursus (kat Gambang Resort, Kuantan, Pahang). Time 'pack' sangat, jadi tak sempat. ( Tapi, perah susu, aku tetap SEMPATkan jugak!..hehe...). Mesti korang rindu kat aku kan...( Aku yg rindu kat korang ni...yg sebenarnya..hehe..)

Ok. Korang pernah dengar kan, tentang baby yg allergic susu? Sampaikan ada yg kata, anak dia memang allergic susu. Segala jenis susu memang anak dia tak boleh terima. Melainkan, susu soya. Aku tak salahkan mereka, sebab setiap ibu pasti sayangkan anak2nya, dan semua ibubapa, mesti nak yg terbaik. Siapa tak risau, bila anak minum susu, macam2 perkara tak kena berlaku kat anak dia. Samaada muntah2, ruam yg teruk, kulit menggelupas dsbnya...So, kita seharusnya bersyukur, sekiranya perkara ni (allergic susu) tak berlaku pada anak2 kita.

Tapi, selagi kita masih muda N masih mampu untuk mengandung lagi, kena ambil tahu juga hal2 ni, supaya kita lebih bersiap sedia sekiranya berlaku hal seumpama ni pada kita. (nyampah lak aku, mentang2 baru balik kursus, ayat cam skema jer...)

Ok, aku tertarik dgn kata2 professor nih. Cuba korang  baca 'quote' yg aku petik dari satu website nih:-

"There are 4,000 species of mammals, and they all make a different milk. Human milk is made for human infants, and it meets all their specific nutrient needs," says Ruth Lawrence, M.D., professor of pediatrics and obstetrics at the University of Rochester School of Medicine in Rochester, N.Y., and spokeswoman for the American Academy of Pediatrics.


Ni bukan aku yg cakap, tapi seorang professor, dari luar negara. Seorang hamba Allah juga walaupun beliau bukan seorang Islam. Maknanya, susu ibu memang diciptakan khas untuk anak kita kan. Ramuan dan kandungan susu ibu, semuanya khusus untuk anak kita. Siapa yg ciptakan? Bukankah Allah swt yg menciptanya???...Kita semua manusia biasa. Sebijak2 kita, mampu ke kita menandingi kebijaksanaan Allah Taala. Maaf, aku bukan nak bersyarah ke apa. Sedang aku masih lagi, hamba Allah yg hina lagi tidak sempurna.

Cuma, sebelum aku berleter panjang, aku nak kita semua set dalam mind, bahawa, sebaik melahirkan, TIADA SUSU LAIN SELAIN SUSU IBU (untuk 2 tahun je, bukan lama pun...). Sebab tu masa aku melahirkan anak pertama aku, langsung aku tak bawa botol susu (kat hospital), stok susu pun tak de (kat rumah). Aku tak pernah lintaskan dalam fikiran, bahawa aku takde susu. Sedangkan, aku betul2 diuji dgn macam2 perkara dan karenah yg kalau aku tak kuat dulu, memang CONFIRM anak aku minum susu formula. Takpelah, semua pahit getir tu dah aku tempuhi, dan alhamdulillah aku dah BERJAYA. That's why, aku nak share kan dgn korang semua cerita aku (insyaallah...), mudah2an, korang semua pun akan berjaya menyusukan anak sehingga 2 tahun, walaupun kita seorang ibu bekerjaya. Okeh. Chaiyok2!!! :)

Ok, sambung balik..
"The composition of infant formula is similar to breast milk, but it isn't a perfect match, because the exact chemical makeup of breast milk is still unknown.Human milk is very complex, and scientists are still trying to unravel and understand what makes it such a good source of nutrition for rapidly growing and developing infants"

While greater knowledge about human milk has helped scientists improve infant formula, it has become "increasingly apparent that infant formula can never duplicate human milk," wrote John D. Benson, Ph.D, and Mark L. Masor, Ph.D., in the March 1994 issue of Endocrine Regulations. "Human milk contains living cells, hormones, active enzymes, immunoglobulins and compounds with unique structures that cannot be replicated in infant formula."

The primary benefit of breast milk is nutritional. Human milk contains just the right amount of fatty acids, lactose, water, and amino acids for human digestion, brain development, and growth.

Baca tu. Ada faham tak? Kalau aku, risau je nak bagi susu formula disebabkan hal2 sebeginilah. Kandungan susu formula tu, dah ditepungkan, korang tak terfikir ke apa kandungan dalam susu tu. Kalau nak dibandingkan dengan susu ibu yang semulajadi.

Aku tau, mesti ada yg cakap, habis kita ni pun minum susu lembu gak kan. Memang kita minum, N aku akui, anak aku(2 tahun 2 bulan) sekarang pun minum susu dutch lady . Tapi, sebaik2nya, kalau nak kenalkan susu lain, biarlah selepas 2 tahun. Sebab, dalam usia 2 tahun, mungkin sistem dalaman perut anak kita sudah boleh berfungsi dengan baik dan cekap, serta dah boleh terima makanan lain.

Kalau nak baca detail, boleh buka laman ini:-
http://pregnancy.about.com/cs/breastfeedinginfo/l/blbreastorbottl.htm

Ok, kalau korang dah faham tentang susu ibu nih.Baru aku buka citer pasal baby yg allergic susu ibu. Kadang2 kita ni kalau makan, kita rasa kita tak alergic (sebab maybe kita tak perasan, sebab kadang2 kesannya sikit @ tak berapa nampak pada diri kita). Jadi, baby yg baru lahir ni, sensitif, kadang2 reaksi baby pada sesuatu makanan@minuman, habuk dsbnya, terus nampak.

Tetapi, kalau tak nak bagi susu ibu, nanti rasa rugi pulak. Cuba baca dan hayati 'statement' ni:-

"Breast-fed babies have fewer illnesses because human milk transfers to the infant a mother's antibodies to disease. About 80 percent of the cells in breast milk are macrophages, cells that kill bacteria, fungi and viruses. Breast-fed babies are protected, in varying degrees, from a number of illnesses, including pneumonia, botulism, bronchitis, staphylococcal infections, influenza, ear infections, and German measles. Furthermore, mothers produce antibodies to whatever disease is present in their environment, making their milk custom-designed to fight the diseases their babies are exposed to as well. "

A breast-fed baby's digestive tract contains large amounts of Lactobacillus bifidus, beneficial bacteria that prevent the growth of harmful organisms. Human milk straight from the breast is always sterile, never contaminated by polluted water or dirty bottles, which can also lead to diarrhea in the infant.

Human milk contains at least 100 ingredients not found in formula. No babies are allergic to their mother's milk, although they may have a reaction to something the mother eats. If she eliminates it from her diet, the problem resolves itself."
Nampak tak, tiada baby yg allergic pada susu ibu. Jangan salah faham. Fakta yg sebenarnya ialah, baby allergic dgn apa yg kita makan.

Macamana kita nak trace anak kita allergic apa? So, cadangan aku ialah, korang hanya makan nasi/ buah kurma/ sayur2an dalam masa 3 hari. Jangan amik apa2 ikan/ ayam/ itik/ kambing dan sebagainya dulu. Telur pun jangan. Susu pun jangan (semua produk tenusu spt keju, dadih dll). Sebabnya, apa yg kita makan, itu yg anak kita dapat. Cadangan aku suh korang buat begini ialah, kita nak trace apa yg anak kita allergic sekiranya kita makan. Hanya dengan cara ni saja, kita leh dapat tahu. Buat secara berperingkat. Kalau dah test idea pertama aku tadi, N baby tak apa2, cuba try makan ikan pulak selama 3 hari berturut2, kemudian ayam...dan begitulah seterusnya. Sampaila kita dapat trace, makanan apa yg anak kita tak boleh terima. Kemudian catatkan. Supaya next time kita leh elak makan makanan2 tu.

So, makanlah makanan yg berkhasiat.. Kalau bayi yg alergic susu (susu lembu) ni, akan disarankan supaya minum susu soya. Produk soya bukan produk tenusu.Sebabnya ada dijelaskan di sini:-

However, adverse reactions to the protein in cow's milk formula or symptoms of lactose intolerance (lactose is the carbohydrate in cow's milk) may require switching to another type of formula, he says.

Symptoms that may indicate an adverse reaction to cow's milk protein (SUSU LEMBU)  include vomiting, diarrhea, abdominal pain, and rash. With lactose intolerance, the most common symptoms are excessive gas, abdominal distension and pain, and diarrhea. Since some of the symptoms overlap, a stool test may be necessary to determine the culprit. Usually, lactose intolerance will produce acidic stools that contain glucose. If the protein is the problem, stools will be nonacidic and have flecks of blood.
The main alternative to cow's milk formula is soy formula. (nampak tak, dia tak cakap pun pasal susu ibu. Dia sebut apa, SUSU LEMBU kan!...So, alternatif ini, untuk susu lembu, bukan susu ibu. Susu ibu tetap yg terbaik!..)
The carbohydrates in most soy formulas are sucrose and corn syrup, which are easily digested and absorbed by infants. However, soy is not as good a protein source as cow's milk. Also, babies don't absorb some minerals, such as calcium, as efficiently from soy formulas. Therefore, according to the American Academy of Pediatrics, "Healthy full-term infants should be given soy formula only when medically necessary."

If you suspect that your child is suffering from food-allergy you should consult with your pediatrician. Unfortunately many pediatricians are reluctant to conclude that a child is allergic to food. Your may have to fight your corner. Also many are hesitant to tell a mother to drop things from her diet, because they're concerned about her nutrition. Stand your ground and if your pediatrician refuses to listen to your concerns, you can ask to be referred to an allergist. (Nampak tak kat sini, susu ibu bukan masalah. Yg sebenarnya kita kena kenal pasti makanan apa yg menyebabkan anak allergic. Kadang2 kalau kita silap bertanya pada org yg salah, kita akan dapat jawapan yg salah. Tanya dgn doktor biasa, memangla doktor akan bagi jawapan yg simple. Malas dia nak layan. ).

If a mother is allergic to any food the chances are her child may also be allergic to those foods. Many mothers don't realise that they are allergic as they display little or no symptoms. However, the allergic reaction can be much more pronounced in their suckling child. What mother eats; baby eats.

Ok, sekian untuk kali ini. Jumpa lagi... Happy breastfeeding to all my friends...! :)

Wassalam.

2 ulasan:

Baya Musa berkata...

slm,nk tnya...betul ke ibu yg fully breast feed kene berpantang mkn..nnti takut baby kembung perut? tak boleh mkn mknn sejuk spt buah labu,nangka,timun,tembikai...up to baby berumur 6 bulan?

kalau mcm tu susahla...mcmna nk dpt byk khasiat klau kene pantang mkn?

thanks

Wonderful Life with Mary Kay berkata...

Tertarik dgn entry ni spt terkena btg hidung sendiri. Me stop breastfeeding sbb baby allergi teruk. Mula2 try supplement utk boost susu sbb saya berpantang, hanya mkn ikan... Tapi susu makin kurang dan kulit dia still allergi. Maybe saya tak kuat... :( So, now dia hanya minum Isomil

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...