My F.r.i.e.n.d.s

Ahad, 6 Februari 2011

Bila jatuh cinta pada BREASTFEED?


Dalam masa aku pregnant, aku memg plan nak menyusu badan...Cuma tak confident, sebab badan aku kecik..Dgn tgi 156cm, berat badan 45kg, dgn breast size cup A, ala2 budak sekolah...Memang tak confident lgsung aku ada susu...Biasala, masa tu aku masih tiada ilmu ttg breastfeed nih...Jadi, niat dalam hati jelah...Doa hari2 pada Allah supaya berikanku susu yang cukup utk anak...Dan time pregnant, selalu cakap ngan anak (dari dalam perut lagi), ”doakan mama banyak susu tau...Nanti mama leh la susukan anak mama kenyang2.....”Insya Allah, klu niat ikhlas, Allah akan tolong...(Hm...Lagipun apa kita nak takut, sebenarnya setiap ibu mampu menyusukan anak2nya...Kuat tak kuat semangat jer...)

Masa tgh pregnant, aku sibuk ambil tahu pasal perkembangan baby dalam perut je..Maklumlah baby sulong, jadi excited giler nak tahu macam2. Selalu bercakap2 dgn baby, seawal dah tahu pregnant, balik umah, terus bercakap ngan baby dalam perut. Bangun pagi mesti tanya, ”Assalamualaikum anak mama, mama doa anak mama membesar dgn sihat dalam perut mama...Ni mama tgh siap2 nak gi kerja...Abah pun tgh siap2, doakan abah ngan mama selamat sampai ofis dan pulang ke rumah yer..Doakan mama abah mudah urusan yer...” Setiap hari, dan hampir setiap masa ada jer perkara nak dibualkan dengan anakku..Hmm..best giler pregnant nih!!!. Sentiasa ada teman walau di mana kita berada..

Aku pun tak sedar sejak bila aku nak breastfeed, rasanya sejak tahu dah pregnant kot... Sebab naluri aku sendiri yang nak menyusukan anak. Cuma kurg keyakinan diri saja lagi..Tapi, dah 6 bulan pregnant mak mertua aku dah pesan2 suh nyusu badan. Sebab mak mertua aku memang breasfeed kesemua anak2nya..Ketujuh2 anak. Hubby aku disusukan sampai umur 5 tahun...Bayangkan, tgh2 main guli ngan kengkawan, leh datang kat mak, selak baju mak, sambil mencangkung...Nyusu ler..Pe lagi..Ehehe..Sori bang...Kantoi lak kat sini...

Bayangkan..kakak2 ipar aku semua pun nyusu badan...Mungkin faktor itu turut menyumbang kepada proses jatuh cintaku pada breastfeed nih...

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...