My F.r.i.e.n.d.s

Rabu, 16 Mac 2011

Bayi allergic dengan susu ibu?

Entri kali ni,aku tiba2 berminat untuk cite tentang ni, walaupun aku tak pernah alaminya..Syukur pada Allah, kerana perkara seumpama ini tak pernah terjadi padaku..

Ini semua kerana aku tertarik pada satu post dalam Facebook yg menyebutkan tentang baby allergic susu ibu lalu doktor menasihatkannya untuk bertukar kepada susu khas untuk bayi yang allergic.

Sebelum aku meneruskan bebelan aku (sebab marah N bengang giler ngan doktor tuh!), aku nak kita semua renungkan semula tentang sifat kita sebagai manusia yg mudah sangat melupakan Allah. Tak kisahla dalam sedar atau tidak. Cuba korang bayangkan, kucing kalau anak dia allergic susu,adakah dia akan ke kedai N beli susu tin khas untuk baby kucing yg allergic susu. Adakah???...Atau orang2 miskin yg susah atau orang asli yang dok terperuk kat hutan tu, adakah dia akan keluar membeli susu khas itu dengan menaiki bas, teksi atau mendayung sampan? Adakah???...

Bukankah ciptaan Allah itu Maha Sempurna. Siapa kita sebagai manusia untuk menafikannya??? Siapa kita? Dengan rasa rendah diri, aku sebagai ibu yg sama je seperti korang, merasa sedih kalau ibu2 kat luar sana, sanggup berikan anak susu formula tanpa berusaha keras untuk memperjuangkannya. Aku tertarik dengan jawapan yg aku google sendiri kat google search tu. Ni omputih yg punya answer, bukan kita ye...Sila baca tengok...---->

It is not really possible for your baby to be allergic to your breastmilk. Sometime, however, babies can be sensitive to proteins in the mother's milk from foods she has ingested.
If a mother is allergic to any food the chances are her child may also be allergic to those foods. Many mothers don't realise that they are allergic as they display little or no symptoms. However, the allergic reaction can be much more pronounced in their suckling child. What mother eats; baby eats.

Nak baca detail sila klik sini---->http://www.buzzle.com/articles/baby-allergic-breastmilk-breastfeeding.html

Hah..tgk tu. Sebenarnya, baby tu allergic kadang2 atas apa yg kita makan. Untuk test tu, cuba kita test makan apa2 yg kita syak penyebab allergic, cuba test dalam 2-3 hari ..Klu ye, cuba stop,jgn makan dulu. Pastu tgk macamana. Jangan ambil ringan terus2 nak ikut cakap org @ doktor suh tukar susu. Berapa kali dah aku pesan..Jangan terus2 terima N dengar cakap orang tanpa dapat jawapan yg tepat..Plz la...Peluang menjadi  ibu dan dapat pula menyusukan anak serta lihat anak membesar dengan susu kita sendiri..sukar nak digambarkan bagaimana perasaannya..melainkan korang melaluinya..

Bukan semua cakap doktor kita leh terima, sebab tu kita kena ambil pendapat 2-3 org doktor, kalau kita tak pasti. N lebih baik,kalau sekiranya perkara ni berkaitan susu ibu, ada baiknya korang bertanya pada pakar laktasi. Bukan semua doktor tahu tentang ilmu breastfeeding nih...Pilihan di tangan korang...Aku hanya menjalankan tanggungjawab aku sebagai hamba Allah yang lemah lagi hina,menyebarkan sesuatu untuk kebaikan bersama..Wallahualam...

*Jangan amik hati ngan post aku kali ni,terlebih emo coz risau ada ibu2 yg tak kuat semangat terpengaruh ngn nasihat yg tak best camni..:(

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...